2011. február 2., szerda

A templomosok rejtélye



Tényleg eretnekek voltak a templomosok? Valóban kiásták a frigyládát? Vajon van kapcsolat közöttük, és megannyi titkos társaság között? A zarándokok elkötelezett védelmezői voltak, vagy kapzsi lovagok, akiknek végül saját becsvágyuk lett a vesztük?

Megannyi kérdés, amire érdekköröktől függően sokféle válasz látott napvilágot. Ezeket a különböző nézőpontokat szeretném ismertetni írásomban, de először is lássuk a templomosok történetét dióhéjban.

1119-ben Hugo de Payens és 8 társa megalapították a Templom-hegyen „a jeruzsálemi Salamon-templomból való Krisztus szegény lovagjait”, más néven a templomosokat. Az Ágoston-rendiek szabályzata szerint szegénységet, engedelmességet és tisztaságot fogadtak, valamint arra tették fel életüket, hogy megvédik a szentföldi zarándokokat a muszlim támadásoktól.

A hírnév és a siker gyorsan beköszöntött náluk. Más lovagok is csatlakoztak hozzájuk, akik egész vagyonukat a templomosok mozgalmának adományozták, és zarándokok is sokszor pénzzel hálálták meg védelmüket. Már ekkor csak egyes lovagokra volt érvényes a szegénységi fogadalom, magára a mozgalomra nem. Hamarosan pápai áldással már saját szabályzattal rendelkező rend válhatott a templomos lovagokból.

1128. január 13-án a Troyes-i zsinat keretein belül mutatták be a rendet, ami ezek után gyorsan meghódította az akkori Európát. Rengeteg nemes akart bekerülni a fiatal rendbe, és az újabb adományok sem maradtak el. I. Aragóniai Alfonz király például a birodalmának egyharmadát hagyta a templomosokra.

Nemsokára a templomos lovagok váltak Európa első bankáraivá. Királyoknak hiteleztek, sokan fordultak hozzájuk kölcsönért, megbízásra adókat szedtek és kezeltek. Volt olyan, aki a lovagokra bízta államkincstárát. Már ekkor nem mindenki kedvelte őket, mivel a kölcsönöket pontosan követelték vissza.

A problémák akkor kezdődtek, amikor 1300-ra a muszlimok visszafoglalták a Szentföldet, így már a templomosok nem tudták védeni az oda tartó zarándokokat, ezután végleg visszatértek Európába. Ráadásul a kiürült kincstárral rendelkező, eladósodott IV. (Szép) Fülöp szemet vetett a templomos rend mesés vagyonára.

Először V. Kelemen pápa segítségével össze akarta vonni a johannitákat és templomosokat, hogy így tegyen szert a vagyonukra, de ezt Jacques de Molay, a rend nagymestere elutasította, arra hivatkozva, hogy a két rend nagyban különbözik egymástól (előbbi gyógyítással és a felebaráti szeretet gyakorlásával foglalkozott, míg utóbbi katonai célokat látott el).

Mivel így nem sikerült szert tenni a hihetetlen vagyonra, Fülöp más eszközökhöz folyamodott. Egy kitagadott, fegyházból szabadult templomos adott elő neki egy első hallásra roppant hihetetlen történetet: a rendbe való felvételkor a lovagok Krisztust gyalázzák, leköpik a feszületet, és szodómiát űznek. Ezek alapján Fülöp 1307. október 13-án parancsba adta a Templomos Lovagrend tagjainak letartóztatását. Vádak a következők voltak: eretnekség, homoszexualitás és bálványimádás.

Mire V. Kelemen pápa feleszmélt, Fülöp katonái már a lovagokat kínozták a beismerő vallomás reményében. Kínzásokban sokan életüket vesztették, mire többen, köztük Jacques de Molay nagymester is, elismerték az ellenük felhozott vádakat. Később a pápai vizsgálat során a lovagok elmondták, hogy első vallomásukat kínzás hatására tették, és ártatlannak vallották magukat. Kelemen pápa hajlott volna a lovagok rehabilitációjára és feloldozásukra, azonban Fülöp király közbeszólt, több mint 50 templomost máglyán megégettek, és a rend eretneksége mellett döntöttek a Vienne-i Zsinaton. 1314. március 18-án kihirdették az ítéletet Jacques de Molay és a rend többi vezetője fölött. A Szajna partján, a Notre-Dame-tól délre máglyára ítélték őket. A nagymester haláltusájában ismét ártatlannak vallotta magát és társait, és elátkozta Szép Fülöpöt, valamint V. Kelemen pápát (még abban az évben követték a halálba de Molay-t). Ezzel hivatalosan véget ért a templomosok története. [1]

És most lássuk a különböző véleményeket. Már a templomosok felemelkedésével kapcsolatban is sok a találgatás. Az egyházat bírálók és szenzációhajhászok közül sokan úgy tartják, hogy a lovagok kiásták a frigyládát Salamon-templomában, vagy olyan terhelő bizonyítékokat találtak az egyház ellenében, mint például Jézus leszármazottairól szóló iratok. Ezeket előszeretettel hangoztatja Dan Brown is, persze bármiféle konkrét bizonyíték nélkül.J

További érdekes felvetés szentföldi pályafutásukkal kapcsolatban, hogy állítólag szövetségre léptek a hasszasszinok(merénylők) titkos szervezetével. Noha eleinte közel sem lehetett békés a két szervezet viszonya, erről tanúskodik az is, hogy 1152-ben 12000 aranypénz fizetésére kényszerítették a merénylőket, miután megölték Tripoli grófját. Dr. Bussel feljegyzései szerint azonban később kiegyezhettek egymással, és mintha a lovagok eltértek volna eredeti céljaiktól:

„Amikor III. Konrád császár 1149-ben kudarcot vallott Damaszkusznál, a lovagokról azt feltételezték, hogy titkos megállapodásban álltak a város helyőrségével. 1154-ben állítólag 60000 aranyért kiadtak egy megtérni akaró egyiptomi fejedelmet, kit visszavittek megveszekedett családjához, akik bizonyosan megölték. 1166-ban Amaury jeruzsálemi király, felakasztatta a rend 12 tagját, mert egy várat elárultak a nureddineknek.”

Dr. Bussel szerint ezek után hosszan és jelentősen üzleteltek a templomosok és a hasszasszinok, és valószínűleg a merénylők tanait, elveit is átvették szentföldi tartózkodásuk során. Ezen kívül érdemes megjegyezni, hogy a 2 rend között párhuzamokra lelhetünk: például a templomosok és hasszasszinok egyaránt a piros és fehér színeket használták, azonos volt a szervezeti felépítésük és fokozati rendjük.[2]

Plusz információ még a témához, hogy napjainkban megjelent Assassins Creed nevű számítógépes játék szintén a templomosok és bérgyilkosok közötti harcról szól, és a Prince of Persia: Sands of Time című filmben is szerepelnek a hasszasszinok.

A templomosok későbbi vallomásairól, és elítélésükről nagyon eltérő elemzésekre bukkanhatunk. Michael Hesemann például védelmébe veszi a rendet, miszerint azok csupán Szép Fülöp ármánykodásának, és pénzéhségének lettek áldozatai, ráadásul V. Kelemen pápa sem tudta őket megmenteni. A valóban megtörtént eretnek bűnöket azzal magyarázza az író, hogy valószínűleg a lovagokat így tesztelték mestereik, hogy tényleg hűek-e hozzájuk, és egy esetleges fogság alatt meg tudják-e törni őket a muszlimok hitükben.

Nos, véleményem szerint ezt egyértelműen nem lehet kijelenteni, mint hogy azt sem, hogy az összes lovag velejéig gonosz eretnek lett volna. Az azonban kétségtelen, hogy szegénységi fogadalmukat félretéve hatalmas gazdagságra tettek szert, ami végül a végzetükhöz is vezetett. Szentföldi tartózkodásuk során minden bizonnyal megismerkedtek a keleti tudományokkal és hitvallással, de ezt sem minden lovag tette magáévá valószínűleg.

Nesta Webster arra a következtetésre jut, hogy a templomosok bűnösök voltak, meg nem is. Elmélete szerint a rendnek volt egy belső, zárt köre, akik valóban tagadták Krisztust és tanításait, a legtöbb lovag azonban erről mit sem tudhatott. Talán a vallatások is ezt támaszthatják alá, mivel volt olyan, aki a kínzás ellenére se ismerte el bűnösségét, míg mások színt vallottak. Ilyen időtávlatból pedig nehéz lenne ítélkezni felettük, vagy felmenteni őket.

Végezetül nem egy titkos társaság tartja magát a templomosok örökösének, és a rendet, valamint Jacques de Molay-t idoljuknak tekintik, az egyházzal való szembenállás jelképének. A szabadkőművesek, rózsakeresztesek és a németországi Vehmgericht(ítélőszék) egyaránt ezt vallják. Természetesen az ellenoldal kifogásolja ezt a tézist, Martin Bauer történész meg is mondja nem éppen hízelgő véleményét:

„Nem a templomos rend eszméi, vagyis az alázat, a jámborság és a harcos erények éltek bennük tovább, hanem a legrosszabb szokások, amelyek hosszú évszázadok tétlenségében gyökeresedtek meg: a fennhéjazás, a titokzatoskodás, és a teljes haszontalanság. Tagjaik más célokat követnek, mások az ideáljaik, és nem élnek sem szerzetesek, sem lovagok módjára.”

Hogy melyik oldalnak van igaza? Talán sosem tudjuk meg, de álljon itt egy érdekes megjegyzés a cikk végére. Mikor 1793. január 21-én XVI. Lajost a jakobinusok guillotine alá küldték, állítólag többen azt kiáltották:”Végre megbosszulták Jacques de Molay halálát…”

Forrás:

Michael Hesemann: Sötét alakok (XIII. fejezet Templomosok 141-156. oldal)
Nesta H. Webster: Titkos társaságok és felforgató mozgalmak (A Templomosok 55-82. oldal)

6 megjegyzés:

  1. ((Szerintem az első hat hozzászólás akár törölhető is...))

    A témához: Moonlight, köszi, hogy feltetted, jól jön az anyag a gyűjteményembe. Néhány gondolatot, vagyis inkább kérdést szeretnék hozzáfűzni, melyeket WF oldalán is feszegettünk.

    Több szál is mutat abba az irányba, hogy a Templomos lovagok története nem ért még véget, és valami mély titok lappang körülöttük. Vajon mit találhattak meg, hogy olyan hirtelen fejlődésnek indult a szervezetük? És vajon miért rendezett az egyház nekik koncepciós pereket és miért nyírta ki őket? Kinek voltak valójában útban?

    Az érinthetetlenek?
    Vajon mit találtak a Templomos lovagok Jeruzsálem katakombáiban 1118-ban? Bármi is volt, egyszer csak hihetetlenül meggazdagodtak, majd nyomuk veszett mind egy szálig… vagy még sem? Talán csak nem ők alkotják a napjainkban is uralkodó érinthetetlen elitet? Ellepték a youtube-ot és a többi videó-megosztó portált a szabadkőművesekről szóló dokumentumfilmek, melyek mintha a valódi uralkodókról próbálnák meg elterelni a figyelmet... De hát a YT nem az övéké? Bedobták a csontot? Nem arról van itt szó, hogy amíg mindenki a szabadkőművesek után nyomoz, addig a templomosok nyugodtan munkálkodnak?

    Vagy ők lennének azok a „jófiúk”, akik búvópatakként szolgálják az egyetemes Jót?
    A templomosok egyértelmű hogy korukat megelőző fejlődést hoztak Európába bankrendszerben, építészetben, stb. De hol lelhettek ezekre a fejlett ismeretekre, amit bevezettek az öreg kontinensen? Eredetileg a jeruzsálemi alapítók nem azok voltak, akik később elfoglalták és bitorolták. A templom a föld alatt, mint a piramisok is, hatalmas alépítménnyel készült. A lovagok ott kutakodtak, majd dolguk végeztével egyszerre eltávoztak. Valami új ismeretek alapján termékenyítően tettekre váltottak. Salamon templomával meg csak annyí probléma van, hogy mikor jelen korunkban lejjebb kezdtek ásni, hirtelen abbahagyták és visszatemették. Azóta be van tiltva a kotorászás azon területen. Vajon miért? Nos azért mert akkor kiderülne, hogy Urusolyma, azaz jerusalemben a Filiszteusok építkeztek, akik viszont Nimrud örököseinek tartották magukat?
    A templomosok jól működő pénzforgalmazásátt el lehet képzelni úgy is, mint a későbbi mindent tönkretevő erkölcstelen velencei kalmárszellem ellentettjét.
    Ki is tört rájuk és alkotásaikra, egész Európát átszövő kiépített bázisaikra, legfőképpen a vagyonukra és koholt vádakkal az életükre? A világi királyság, a nyugati vallási és királyi "erkölcs" szellemében Szép Fülöp személyében, aki dőzsölő, léha, erkölcstelen életet élt, nyakig eladósítva magát, sőt a vallási vezetők sem a tiszta életükről voltak híresek ez időben.
    Továbbgondolva: válogatott kínszenvedések, máglyán elégetések, fejjel lefelé akasztások következtek a fantáziadús ellenségtől.
    Akik meg tudtak menekülni, és errefelé vették az irányt, azokat a Pálos Rend befogadta...
    Na itt kellene tovább töprengeni. Jó harcos vitéz lovagok voltak, nagy tudással, átfogó ismeretekkel, amit nem ért fel ésszel a "keresztény" nyugati uralkodó.
    Akkor mi is lehetett az egész mögött?

    TT

    VálaszTörlés
  2. Fenti kérdéseknél jóval tovább jutott Bunyevácz Zsuzsa a templomosokkal kapcsolatban (IS!).
    Ő felfedezni vélte a kapcsolatot a Grál-legendák és a templomosok között, de megtalálta az összefüggést a szabadkőművesekkel is. Sőt Salamon templomának mélyén található titokra is egészen jó magyarázatot és bizonyítékokat szedett össze.

    Akit történelmileg és szakrálisan mélyebben érdekel a téma, az igen sok választ talál ebben a könyvben: A Szent Grál üzenete.

    TT

    VálaszTörlés
  3. Jó reggelt TT!

    Bizony jó pár megválaszolatlan kérdés maradt utánuk, amikre nehéz is egyértelmű feleletet adni.

    Nesta Webster szerint Szép Fülöp azért is rettegte a rendet, mert hihetetlen hatalom összpontosult a kezükben, a templomosok gyakorlatilag állam voltak az államban(hmm nem ismerős ez a mai világból?:)). A köznép se igazán rajongott értük, mivel gyakran vállaltak adószedést, így még az oly' harcias francia népet se hatotta meg a lovagok kálváriája. Az mellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy a rend szegénységi fogadalma ellenére mérhetetlen gazdag lett, és a pápai áldás mellett teljes adómentesség is járt nekik.

    Továbbá valószínűsítik sokan, hogy a kort jócskán megelőző banki kölcsönözést az alexandriai zsidóktól vették át, és a Kabbala tanaiba is betekintést nyerhettek általuk. Kabbaláról pedig érdemes tudni, hogy kicsit keresztényellenes. Ezen a szálon továbbfutva már érthető lenne, hogy miért követtek el eretnek bűnöket. És persze ott van még az általam említett hasszasszinokkal való kapcsolat.

    Egyik könyvemben arról is szó esik, hogy állítólag a templomosok már jóval Kolumbusz előtt jártak az Újvilágban, konkrétan a mai Oak- Island környékén. Mondjuk ezt az infót kéretik kétkedve kezelni, mert a könyv írója nem kicsit benne lehet a páholyos dolgokban.

    VálaszTörlés
  4. Igen, csak az a furcsa a történetben, hogy maga az egyház is már ebben az időben igencsak "világi" befolyás alatt tevékenykedett, fényévekre az eredeti Jézusi szeretettanítástól. Ha a templomosok ez az egyház ellen léptek fel, akkor az jogos volt, de sokkal inkább úgy tűnik, hogy két hatalomvágyas csoport küzdelmét láthattuk néhány száz éve, melyek közül az egyház és az azzal összefonódó világi hatalmak a begyöpösödött, saját hatalmukat bebetonozó irányt óhajtották követni, a másik - kisebb lélekszámú - csoport, a templomosok pedig Jeruzsálemben megtalált Nimródi (aranykori) tudásanyag ismeretében egy másik rendszer mellett kardoskodtak.

    Ilyen sok év elteltével nehéz eldönteni, hogy kik voltak a "jófiúk", de szerintem igazából egyikük sem. Az látszik, hogy a templomosok igyekeztek fellazítani az akkori hivatalos egyházi dogmákat (teljesen "jogosan"), és ha minden igaz néhányuk nem véletlenül a Pálos rendben kötött ki, akik viszont tényleg az eredeti szakrális Jézusi tudás őrzői voltak (és remélhetőleg ma is).

    Viszont párhuzamos szálként tényleg megjelenik az, hogy a néhány szabadkőműves páholy a templomosoktól eredezteti magát, és szintén az egyház hatalmának szétdarabolását tűzték ki célul, hozzáteszem még jogosan is. A szabadkőművesek célkitűzéseit tekintve nehéz határvonalat húzni a között, hogy a katolikus egyház áldatlan tevékenysége valóban indokolttá teszi megszűntetésüket, és a között, hogy a szeretre épülő kereszténység szellemisége viszont nem hogy írtandó, hanem védendő mindenkor - viszont a malterkevrők mint a két "intézményt" szeletelik. Nem tudni pontosan melyik célt tűzték ki a nemzetállamok és a keresztény egyház ellen évszázadok óta szervezkedő vakolók maguknak, és az sem világos, hogy ezek a célok mennyire eredeztethetőek a templomosoktól...

    TT

    VálaszTörlés
  5. Bizony, a templomosok ideje alatt kezdődött meg a pápák avignoni fogsága, Fülöpnek köszönhetően. Valamint V. Kelemen pápa is Fülöp embere volt nagy valószínűséggel, szóval a világi behatás mindenképpen tetten érhető volt már ekkor.

    http://m.blog.hu/ko/konteo/image/MAson2/00structure.jpg
    Itt a képen is található jó pár utalás a templomosokra a szabadkőműves rendeken belül.

    VálaszTörlés
  6. Akit érdekel még jobban a téma, annak érdemes elolvasnia gyönyörű nevű JULIUS EVOLA A GRÁL ÉS A TEMPLOMOSOK c. írását, pl. itt:

    http://tomori69.multiply.com/journal/item/20/20

    TT

    VálaszTörlés