2010. december 18., szombat

A közkórházak eladók

Írta: Anne Gervais és André Grimaldi  
A Le Monde diplomatique cikke Link

Az egészségügyi helyzetről szóló három cikk olvastán „déjá vu” érzésünk van és nem véletlenül: az egészségügyi rendszer szétzilálása nálunk előbbre jár, mint Franciaországban. Sőt, minden jel szerint ott a nálunk már kipróbált módszert próbálják majd alkalmazni. E tekintetben is az ismert kelet-európai szólás látszik megvalósulni („our present is your future”). Igaz, nálunk nem volt tömeges és erőteljes ellenállás, amelynek hatását nehéz előre megjósolni. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy mindazok már ugrásra készen állnak, akik a közegészségügy romjain akarnak majd meggazdagodni.

Elsőként Bernard Debré professzor, kormánypárti parlamenti képviselő, a Párizsi Cochin kórház főorvosa kiáltott fel, 2010. október 3-án: "Tönkreteszik a közkórházat!" Október közepére már 44 kórház sztrájkolt.

Egy nappal azután, hogy a francia parlament 2009. június 25-én elfogadta a Kórház, betegek, egészség, körzetek (Hôpital, patients, santé, territoires – HPST) című törvényt, az angers-i Egyetemi Kórházi Központba látogató Roselyne Bachelot egészségügyi és sportminiszter kijelentette, hogy a kórházi rendszer munkahelyeket teremt” Majd hozzátette: „2008-ban nem kevesebb, mint 25 ezer munkahely jött létre a francia kórházakban.”[1] Tizenöt hónappal később, 2010. október 2-án elég volt a párizsi Tenon kórház három ápolónőjének munkabeszüntetése ahhoz, hogy az intézmény egész hétvégére felfüggessze a sürgősségi ellátást, súlyos nehézségeket okozva ezzel a szomszédos Saint-Antoine és Saint-Louis kórházaknak, amelyek már addig is munkaerőhiánnyal küszködtek.

Elfogadása pillanatától kezdve a kórházi ápolószemélyzet hevesen tiltakozott „a közkórház sokkterápiája ellen, mely célja a közkórház tönkretétele”.[2]

A törvény által létrehozott huszonhat Regionális Egészségügynökség (ARS) – amelyek igazgatóit a minisztertanács nevezi ki – nagy nehézségek árán kezdte meg a működését. Azonnal kulturális konfliktusok és rivalizálás kezdődött a különböző területek – társadalombiztosítás, kórházi vezetés, egészség- és szociális ügyek – képviselői között. E vitákon kívül napvilágra került az úgynevezett Bachelot-reform két legalapvetőbb jellegzetessége: állami bürokrácia és piaci nyitás. Magán viseli ezt a kettős jellegzetességet a törvény egyik újdonsága is, a beteg gyógyászati önmenedzselésének elindítása is, amellyel kapcsolatban egyébként sikerült konszenzust teremteni. Hogy tevékenységükhöz megszerezzék az ARS engedélyét, ami nélkül egyébként egy lépést sem tehetnek, az ápolóknak bürokratikus feladataik vannak: mielőtt egy beteget megtanítanának a saját kezelése menedzselésére, előzetesen egyértelmű beleegyező nyilatkozatot kell vele aláíratniuk, éppen úgy, mintha kutatási tanulmányokban venne részt. Amikor ennek az intézkedésnek az abszurditásáról kérdezték, a főváros körzetét lefedő Île-de-France Regionális Egészségügynöksége csak annyit felelt: „Ez a törvény!” Ugyanakkor a törvény bevezetésével a kórházak nem kaptak plusz forrásokat, ugyanolyan szűkös keretből gazdálkodnak, mint korábban. Így aztán a magánszférához kell fordulni, elsősorban a gyógyszeriparhoz az „állami–magán partnerségeken” keresztül, amelyekben állítólag mindenki nyer, de a végén mindig közpénzből állják a számlát.

A piaci mohóságnak és a bürokratizmusnak ez a keveréke megtalálható a kórházak irányításában is. Magáncégeknek játsszák át a helyiségek karbantartását, a mosoda, az étterem üzemeltetését és a logisztika működtetését. Azt tervezik, hogy a titkárnők munkáját kiszervezik, adatrögzítést végző cégekre bízzák. Tervezik, hogy megfizettetik a betegekkel a dietetikus és a pszichológus eddig ingyenes konzultációit. 2011-től 55 eurót fognak kérni éjszakánként attól, aki egyágyas szobába akar kerülni (hacsak nem orvosilag indokolt az elkülönítés).[3] Szorgalmazzák a rentábilis tevékenységeket, például a szürkehályog, a melanóma vagy az alagútszindróma műtétei elsőbbséget kapnak. Megkerülik „a munka törvénykönyvének merev szabályait”, és ezentúl határozott idejű munkaszerződésekkel alkalmazzák a dolgozókat.

Annyi számadatot és táblázatot produkálnak, hogy tulajdonképpen ugyanazon intézményben két kórház létezik, a könyvelők „numerikus” kórháza és a betegek, ápolók valóságos kórháza. A kettő egyre távolodik egymástól. 2010-ben a párizsi Közjóléti Intézmények igazgatója, Benoît Leclerc hivatalosan 783 munkahelyet szüntetett meg: adminisztratív, egészségügyi dolgozók, a segédápolónők és más kórházi alkalmazottak helyeit, miközben hangsúlyozta: egyetlen nővér állását sem hagyta veszni. A valóságos kórház igencsak különbözik a hivatalos számok sugallta képtől.

Vége a korporatista konzervatizmusnak

A kórházak többsége munkaerőhiánnyal küzd: kevés az orvosi titkárnő, a szociális asszisztens, a gyógytornász és a képzett nővér. Tizenöt nővérrel több kellene például a Pitié-Salpêtrière nagy neurológiai központjában, még tizenhárom az idegsebészeten, nyolc a hemato-onkológián, és ötvennyolc a Tenon kórházban – ez az intézmény pillanatnyilag sztrájkol. Sem a szülési szabadságon, sem a hosszabb betegszabadságon lévőket nem helyettesítik. Amikor egy alkalmazott nyugdíjba megy, fél vagy akár egy évet is várni kell, míg a helyét betöltik. A „mindig többet, mindig gyorsabban” elv nyomása alatt a hiányzások száma növekszik, már csak azért is, mert sokan naponta két órát utaznak a munkahelyükre, kisgyermeküket el kell vinniük a bölcsődébe, majd onnan haza is kell hozniuk, ha pedig megbetegszenek, otthon kell velük maradniuk… S az eredmény: a sürgősségi ellátás a párizsi Közjóléti Intézmények és Kórházak (AP-HP) több közkórházában az összeomlás szélén áll. A sürgősségin dolgozó orvosok már két éve kongatják a vészharangot. Csakhogy az AP-HP hatalmas bürokratikus gépezete nem bízik a napi gyakorlatot a bőrükön érző szakemberekben, akiket eleve konzervatív korporatizmussal gyanúsít, miközben az intézmény a pénzügyi egyensúly bűvöletében él, és egyre-másra munkahelyeket szüntet meg.

Roselyne Bachelot egészségügyi miniszter és Claude Evin, akik2010. április 1. óta a főváros és körzetének (az előbb említett Île-de-France-nak) ARS-igazgatója, frappáns válasszal rukkolnak elő: nincs szó létszámhiányról, csupán szervezési hiányosságokról. Nem nagyon lehet rájuk azt mondani, hogy hitelesek. Claude Evin bátran azt javasolta, hogy Île-de-France-ban este fél héttől reggel nyolcig a nyolcadára csökkentsék az ügyeletes műtőblokkok számát: ötvenöt blokkból hét, azaz osztályonként csak egy maradna készenlétben. Ezt a javaslatot, amely óriási felháborodást keltett, nem előzte meg semmilyen egyeztetés az érintett szakmabeliekkel. Ugyanígy értékelhető a miniszter és munkatársainak szervezési tevékenysége az A típusú influenza elleni védőoltás kapcsán.[4]

A hivatalos álláspont szerint a nyugtalanság csak a párizsi kórházakra jellemző és főleg „az AP–HP gazdagjait” érinti. Ámde ugyanaz a politika ugyanolyan eredményre vezet: miután megszüntettek több mint kétszáz állást, a nantes-i Egyetemi Kórházi Központnak 2010 júliusában három hétre be kellett zárnia tizenegy műtőblokkját. Ami pedig a párizsi privilégiumokat illeti, érdemes összehasonlítani néhány számadatot: 2009-ben az AP–HP költségvetése 23 ezer kórházi ágyra 6,5 milliárd euró volt, miközben Lyon 5400 ágyra 1,4 milliárd, Marseille 2300 ágyra 1,1 milliárd, Toulouse pedig 2800 ágyra 850 millió eurót kapott.

Valójában a kormánypolitika célja, hogy fokozatosan veszteségessé tegyék a kórházakat, és így rákényszerítsék őket a létszámcsökkentésre, ennek következményeként pedig arra, hogy átengedjék feladataik egy részét a piaci alapon működő klinikáknak. A magánklinikák az általánosan elterjedt vélemény szerint kevesebbe kerülnek a társadalombiztosításnak, de ritkán hallunk arról, hogy közben többe kerülnek a betegeknek (lásd „A magánklinikák majd megmentik…írásunkat). A kórházak elkülönített költségvetésének 2011-ben 2,7 százalékkal kell nőnie, csakhogy a rájuk háruló terhek – a működés, karbantartás, felújítás, a kategória szerinti bérezési intézkedések, kezelési költségek és különböző kormányzati egészségügyi tervek – tervezett növekedése 3,5 százalék.[5] Ha ez nem volna elég, a társadalombiztosítás finanszírozásáról szóló törvény, amelyet a kormány 2010. október 26-án nyújtott be a Nemzetgyűlésnek, előirányozza az egészségügyi közszolgáltatások több fajtájára, mint például sürgősségi ellátásra, a folyamatos gondozásra szánt összeg csökkentését. A jogszabály ezen a téren a Briet-jelentésből[6] merített ihletet. A dokumentum nevét arról a főtisztviselőtől kapta, akit a kormány az AP–HP felügyelőtanácsának élére szemelt ki, s aki a párizsi polgármester képviselőjét váltotta fel, elődjét ugyanis a lakossági nyomással szemben túlságosan érzékenynek tartották.

A profit a magánszektoré, a többi az állam nyakán marad

A díjszabás egységesítésének politikája, az „egységes tarifa” bevezetése az egészségügyi intézményekben, függetlenül a státuszuktól (állami vagy magán), a méretüktől, a feladatkörüktől, felszereltségüktől és állapotuktól hátrányosan érinti a közkórházakat, közülük pedig leginkább a régi épületben működő nagyméretű intézményeket. A párizsi Közjóléti Intézmények deficitje, amely most 96 millió eurós, jövőre biztosan tovább növekszik.

Hogy működőképesek maradjanak a tisztességtelen konkurenciával szemben, az állami kórházak vezetése egyre inkább a magánklinikák vezetésére kezd hasonlítani. A gyakorló orvosokkal háromévente megújítandó munkaszerződést kötnek, a bérezésüket pedig a tevékenységüktől teszik függővé[7], így könnyebben el lehet őket bocsátani. Mireille Faugère, az AP–HP új igazgatónője eddig a francia államvasutaknál (SNCF) építette a karrierjét. Sem ő, sem a magánszférából érkező kórházigazgatók nem ismerik a közkórházak működését, így csak a nyereségesség és a hatékonyság szempontjaival foglalkoznak. Részben az e téren elért eredményüktől függ egyébként a saját fizetésük is.

Németország ezt a liberális politikát módszeresen és hatékonyan hajtotta végre. Az eredmény: a közintézmények részesedése 46-ról 32 százalékra csökkent az egészségügyi ellátásban, a profitot termelő magánszektor részaránya pedig 15-ről 30 százalékra növekedett. Két egyetemi kórházi központot már el is adtak a magánszektornak: Hamburg, illetve Giessen és Marburg kórházát. A betegeket terhelő kiadások aránya az összköltségből 11-ről 13 százalékra nőtt, miközben az állami kiadások részesedése a 2000-es 79 százalékról 2007-re 77 százalékra csökkent.

Franciaország követi ezt a trendet. A megtérülés nevében az állami kórházak csökkentik dolgozóik számát és átengedik tevékenységük egy részét a piaci alapon működő klinikák javára. Ennek az lesz a vége, hogy magukon a közkórházakon belül is bevezetik a piaci rendszert. Ezt szeretné elérni Jean-Loup Durousset[8] például a szülőotthonokban. Ezt tervezik a párizsi Saint Joseph kórházban is, ahol ortopédklinikát alakítanának ki. Ennek az „állami–magán partnerségnek” köszönhetően valóban könnyebb a feladatok megosztása… a profit a magánszektoré, a többi az állam nyakán marad. Ne legyenek kétségeink: a társadalombiztosítás költségei így valóban „féken tarthatók”.

Ott tartunk, hogy a betegbiztosítás által nem fedezett egészségügyi kiadások aránya 2002 és 2008 között 5 százalékról 29 százalékra nőtt; azoknak az aránya pedig, akik pénzügyi okokból inkább nem fordultak orvoshoz a panaszukkal, már 23 százalék, és 33 százalék azon betegek körében, akiknek nincs kiegészítő betegbiztosításuk. E kiegészítő, segély- és magánbiztosítások díja 2001 és 2008 között 44 százalékkal növekedett, miközben a cserébe nyújtott szolgáltatások ára csak 27 százalékkal emelkedett.[9] A kormányzópárt (UMP) nemzetgyűlési frakciójának elnöke, Jean-François Copé azt javasolja, hogy még tovább menjünk: vessünk véget a társadalombiztosítás monopóliumának.[10]

* Anne Gervais hepatológus a párizsi Bichat kórházban, André Grimaldi pedig diabetológus professzor a párizsi Salpêtrière-ben.


Fordította: Ferwagner Ákos

[1] Roselyne Bachelot estime que les hôpitaux créent de l’emploi. Ouest France, Nantes, 2009. június 26.
[2] André Grimaldi – Thomas Papo – Jean-Paul Vernant: Traitement de choc pour l’hôpital public. Le Monde diplomatique, 2008. február.
[3] Az elvet kísérleti jelleggel több vidéki (például a roueni) egészségügyi intézményben és a párizsi Bichat kórházban már bevezették.
[4] Vaccins H1N1: le ministère de la Santé mis en cause. Le Figaro, 2010. október 15.
[5] Francia Kórházszövetség (Fédération hospitalière de France – FHF): Estimations relatives au taux d’évaluation budgétaire pour 2010. Paris, 2009. május.
[6] Rapport Briet – Dépêche APM, 2010. április 20.
[7] Journal Officiel, 2010. szeptember 30.
[8] Jean-Luop Durousset a Magánkórházi Szövetség elnöke – a ford.
[9] Le coût de la consommation santé pour les ménages. UFC que choisir. 2010. szeptember.
[10] Jean-François Copé: Pourquoi l’assurance maladie allemande est en bonne santé? 2010. április 14. www.slate.fr

24 megjegyzés:

  1. Érdekes az az alapvető különbség a francia és a magyar orvosok közt, hogy a francia orvos gyakran a betegek érdekét a kormánnyal (és a EU-val) szemben is hajlandó megvédeni, miközben a magyar orvosok (csak úgy, mint minden magyar értelmiség általában) elsősorban a seggüket (vagyis a valódi vagy képzelt privilégiumaikat) védik. Vajon mi lehet ennek az oka?

    mm

    VálaszTörlés
  2. Mózes,

    mélyek a gyökerei annak a problémának, aminek eredményeképpen olyanok a magyar orvosok, amilyenek..
    Kezdjük a tényekkel: egy orvosi egyetem elvégzése alsó hangon 6-7 millió Ft-ba kerül az orvosjelölt családjának manapság, (és persze több 10 millióba az adófizetőknek..), viszont a magyar állami egészségügyben megalázóan alacsonyak a bérek. Egy fiatal orvos 40-50 éves korára éri utól anyagilag azt az általános iskolai osztálytársát, aki mondjuk vízvezeték szerelőnek tanult...
    A magyar egészségügyben jellemzően feudális viszonyok uralkodnak (tisztelet a kivételeknek), ami azt jelenti, hogy az osztályvezetők alig engedik beteghez jutni a fiatalabbakat, akik így egy évtizedet is eltöltenek a szükséges tapasztalat megszerzésével, és persze anyagilag is sárba vannak nyomva. Ismerek olyan főorvost, aki egy referálón kijelentette, hogy a 70 éves "marinéniket" az operálja aki akarja, a hozzá tartozó süteményről és házi tojásról is lemond, viszont a gazdag és befolyásos vállalkozót csak Ő operálhatja...
    A problémákat tehát egyrészről a nyomorúságos állami fizetések okozzák, másrészről a paraszolvencia alapú rendszer, amit a jelenlegi befolyásos orvosoknak nem is áll érdekükben megszüntetni...
    A privát klinika persze tud havi nettó egy milliót is fizetni a profi (fő)orvosoknak - de természetesen ide is jellemzően azok jutnak be, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek, vagyis akik az állami szektorban is elég beteghez jutnak, így a paraszolvencia miatt amúgy is van elég pénzük.
    A lényeg, hogy beteg az egészségügyi rendszerünk, és meggyógyítani csak az orvosok és eü döntéshozók törvényes keretek közé való kényszerítésével és megfelelő díjazásával illetve számonkérésével lehetne.
    Csak még egy érdekesség: a külföldre menekült magyar orvosok megfelelő fizetés és törvényi szabályozás mellett gyorsan elfelejtik a hálapénz rendszert... Jelenleg Németországban egy fiatal orvos nettó 3000 ájrót tud megkeresni heti 5 munkanappal, míg nálunk ez kb 500-600 ájró ügyeletekkel együtt...
    Az ápolók és a műtős személyzet béreinél ugyanilyen különbségek vannak... Pedig a magyar orvosok fizetése Németországban nem éri el a német orvosokét.
    Angliában egy konzultáns orvos(kb. osztályvezetőnek felel meg nálunk) éves fizetése nettó 50-60 millió Ft-nak felel meg. Mondhatja valaki, hogy ott drágább az élet, és be kell látnom hogy valóban, de azért ennyivel nem drágább..

    VálaszTörlés
  3. Hát igen, Velorex. Amit most írtál, akár egy teljes bejegyzés alapja is lehetne. Azonban a francia főorvosok is jobban járnak anyagilag, ha csökken a közkorházi feladatuk és növekszik a még jövedelmezőbb magán klinikai feladatuk, de ennek ellenére is inkább védik a közkorházi rendszert, ugyanis az együttműködésük nélkül bizonyára nem tudna ennyi francia korház sztrájkolni. Ezzel szemben, a magyar főorvosok kussolnak, mint az izé a fűben.

    mm

    VálaszTörlés
  4. Vagy talán a francia főorvosok (a "mandarinok") jobban értik, hogy az eü rendszer elpiacosítása számukra állandó versenyzést jelenthet azért, hogy a nagyobb béreket fizető klinikák szolgálatába kerüljenek és maradjanak? A közkorházi rendszerben ha már megszerezték a pozíciót, nem kell többé izgulni. A magánkorházi rendszerben viszont ők is "termékké" válnak a klinikaláncok részvénytulajdonosai szempontjából, mint ahogy a befektetési menedzserek a banki szektorban. Az orvosi szakma magában is sok sztresszt tartalmaz, de ha még versenyezni is kell egymás közt és a versenylovakhoz hasonlóan állandóan rettegni, hogy a "piaci árfolyamuk" ne csökkenjen, talán még is jobb viszonylag nyugisan kevesebbet keresni a közkorházi rendszerben, mint dúsgazdag szívbeteg vagy alkesz lenni ötven éves korban. Versenyezni pedig kell a magánkorházi rendszerben és mivel a közkorházi főorvosi állások száma csökkenni fog, nem lesz könnyű oda vissza fészkelődni, ha főorvos úr nem bírja a versenyzéssel járó gyűrődést. Vagy rosszul látom? igaz, nem nagyon ismerem az orvosi világot, talán rosszul látom az egészet.

    mm

    VálaszTörlés
  5. Igen Mózes, szerintem is itt a nagy csapda az orvostársadalomnak.. Bizony, árucikkek lesznek ők is, ha nem vigyáznak, és mindig van fiatalabb, olcsóbb, profibb...
    Akik mostanában végeznek a magyar egyetemeken, gyakran már eleve külföldre mennek rezidensnek, és egyszer visszajönnek... (remélem)
    És amikor hazajönnek, a legújabb technikákat ismerve, és gyakorlottan (mert máshol nem a hűbér úri rendszer él, hanem kötelező a folyamatos fejlődés), akkor sok "nagy királyság" fog megdőlni.

    VálaszTörlés
  6. Hazajönnek? Néhányan biztosan. Azonban, ha már elhelyezkedtek egy nyugat-európai korházban, elkezdenek ott is felmászni a ranglétrán és persze egyre többet keresnek. Közben itthon, a bérek várhatóan tovább is jóval a nyugat-európai eü bérek alatt lesznek, hiszen csak így lehet Magyarország az európai "gyógyturizmus" központja, Orbán és az EU kivánsága szerint. Vagyis, 5-10 év után már csak a honvágy hozhatja haza a magyar orvost, mert itthon valszeg jóval kevesebb jövedelme lenne, akár köz-, akár magánkorházban. Attól tartok, hogy az orvosi bérek tartós balkanizálódása Mon ahhoz fog vezetni, hogy csak a már túl idős orvosok maradnak és azok, akik családi okok miatt nem tudnak útra kelni. Azon sem lepődnék meg, ha egyre több kubai, csecsen, afgán meg ilyesmi orvosokkal lesznek feltöltve a maradó magyar közkorházak miközben a Magyarországon maradt magyar orvosok javarésze a "magyar" magánklinikákban fog boldogulni. Ne legyen igazam.

    mm

    VálaszTörlés
  7. Nem is értem miért vagytok ilyen negatívak, az egészségügy jövőre megreformálásra kerül,
    Orbán olyan eü-t fog működtetni, hogy az EU csak jelenthet majd nekünk. :-)

    A verseny szerintem olyan szinten lesz a kórházak közt, hogy ki tud több embert eltenni lábalól.

    Jó lesz, ha mindenki beszerez egy "Isten patikája" című könyvet, mert az egészségügytől sok jóra nem számíthat.

    Nyugi, haza fognak jönni a külföldre menekült orvosok is, nyugati ellátórendszer sem sokkal jobb, mint a miénk. Persze a fizetés csábító, de látott már itt Magyarországon bárki is egy éhező sebészt, netán nőgyógyászt? Járóbeteg szakrendelők többségében már vállalkozó orvosokból áll, több lábon állnak, őket sem kell félteni, vastagon tudnak számlázni a kórházaknak (is).

    A nem borítékos szakmák pl. radiológusok is több lábon kezdenek állni a digitális technológiának köszönhetően, és egy UH-ra a legtöbben be tudnak fektetni, így magánpraxisuk is van, mert sokan nem várják ki a 3 hónapot egy ingyenes hasi UH-ra.

    Szóval nem kell félteni oly annyira a hazai orvosokat, nem éheznek, noha a bérük valóban megalázó, többségük nem abból él.

    Zárójelben megjegyzem egyik másik orvos nem is érdemel többet annál, mint amit kap.

    A jövő mindenképpen az, hogy akinek pénze van, annak lesz ellátás, az "ingyenes" ellátás pedig egyre fapadosabb lesz. Találó a kép a cikk elején.

    Kraft

    VálaszTörlés
  8. Kraft, ez már a jelen Magyarországon. Mint hogy az is, hogy Magyarország már is a nagy "orvosi turizmus" ("medical tourism") központ Európában és nem a fogászat, az esztétikai és szem sebészetről van csak szó. A magánklinikák már virágoznak és a legjobb berendezések, illetve a legtapasztaltabb orvosok ott találhatóak. Katt ide: http://www.health-tourism.com/hungary-medical-tourism/ Ez olvasható ezen az oldalon:
    "Most top quality hospitals and clinics in Hungary are operated by the private sector, although there are some prominent hospitals which are state owned. Private hospitals and clinics usually maintain modern medical equipment, facilities and technologies. This is because of the stringent requirements set by their German and Austrian clients who have been traveling to Hungary for healthcare for over fifteen years." Ugye nem kell fordítanom. Ez azt jelenti magyarán, hogy "jöjjetek csak bátran, fizetőképes külföldi (nyugati és keleti egyaránt) betegek, nem kell félnetek, hogy a magyar pornép közkorházaiban lesztek kezelve ááánem... nektek igazi top minőségű kezelés jár." Magyarország=harmad világ Európa közepén? há persze, na és akkor mi van? nem tudjátok még, hogy az ember értéke kizárólag kemény valutában határozható meg a liszaboni szerződéses űberdemokratikus Ájrópában? hehehe..

    mézesmózes

    VálaszTörlés
  9. Kraft,

    egyetértek veled, de azt továbbra is tartom, hogy a fiatal orvosok jelentős része nem él jól Magyarországon. Ahhoz, hogy egy magán klinikán munkát tudjon vállalni, át kell törnie a közkórházak feudális korlátait, gyakorlatot kell szereznie, vagy ki kell mennie külföldre, ahol elég műtéthez jut, vagyis alkalma nyílik tanulni. Itthon sokan évekig csak a seb-kampó végén lógnak, csak nézhetik, ahogy a nagyok operálnak. A fiatal orvosoknak nem nagyon jut pénzes beteg sem, tehát nemcsak a tanulás megy lassan, hanem a "para" sem csordogál nagyon. Persze sok magyar ember boldog lenne, ha minden hónapban néhány tízezer Forintot kapna valakitől adómentesen, de ne felejtsük el, hogy egy fiatal orvos minusz 6-7 millióról indul, és éveken keresztül a (köz)kórházban éli az életét az egyetem után, ha azt akarja, hogy valódi orvos váljon belőle. A család alapítás is csak ezután jöhet.. Ha szerencséje van, akkor olyan főnöke lesz, aki tanítja, és hagyja operálni, ha nincs, akkor bizony nincs jó helyzetben. Nem véletlen, hogy sok végzett orvos elmegy gyógyszergyári orvoslátogatónak... Ott legalább nincs ügyelet, kap egy autót, és az orvosi fizetésének két-háromszorosát hivatalosan, leadózva.

    VálaszTörlés
  10. Velorex, az is érdekes helyzet, hogy a hálapénz igazán csak a közkorházakban működik, ahol a magyar betegek zöme ezzel próbál egymás hátán eljutni a műtét igéret földjéhez. A magánklinikákon nincs komoly várólista és nincsenek tapasztalatlan orvosok sem, sőt még igazi fájdalomcsillapítót is kap a paciens és nem placebót, vagyis ott nem kell a hálapénz, elég ha a beteg vagy a beteg magánbiztosítója képes kifizetni a borsos számlát. A magyar eü rendszer duplán igazságtalan tehát: egyrészt, az átlag keresetű embernek egyre pocsékabb kezelés jár, másrészt még ezért is külön fizetnie kell a hálapénz formában.

    mm

    VálaszTörlés
  11. Pedig lenne megoldás, de ezt nem az a kormány fogja alkalmazni, ami egy kulcsos adórendszert ajándékoz a magyar magas jövedelmeknek. A megoldés egyszerűen a jövedelemhez igazított kötelező betegbiztosítás.

    mm

    VálaszTörlés
  12. Nehéz kérdés ez Mózes, mert akik magas jövedelemmel rendelkeznek, azonos adókulcs mellett eleve magasabb adókat és járulékokat fizetnek, viszont ugyanazt a gyenge ellátást kapják, mint akik semmivel sem járulnak hozzá a rendszer működéséhez. Lássuk be, hogy ez sem kifejezetten igazságos..
    Az más kérdés, hogy hogyan lehetne adózás alá vonni azokat a jövedelmeket, amik ma nem adóznak.
    Mi van azokkal, -magam is ilyen lennék- akik az iskolák befejezésétől kezdve viszonylag magas adókat és járulékokat fizettek? Ha megöregszem, vagy beteg leszek, és nem lesz olyan jövedelmem, hogy megengedhessem magamnak a privát ellátást, akkor mi lesz? Adjam el, amit életemben megszereztem, hogy kifizethessem az ellátást, aztán gyógyultan mehetek a híd alá?
    Eddig nagyon sok millió Forintot fizettem illetve fizettek utánam a munkáltatóim, sőt egy időben vállalkozásom is volt, ami után duplán fizettem a járulékokat, mert a főállásom mellett vittem a vállalkozást.
    A megoldás talán az lenne, ha végre mindenkivel elszámolna az állam, (mindenkiről tudják, hogy életében mennyivel járult hozzá az egészségügyi vagy a nyögdíj kasszához) mindenki kaphatna egy bankkártya szerű TB kártyát és a hozzá tartozó számlát, amin nem lenne túl nehéz nyilvántartani a befizetéseket és a kifizetéseket. Az alapellátás továbbra is alanyi jogon járhatna, (havi fix összegű járulékért, amit a jövedelemmel rendelkezők fizetnének a mostanihoz hasonlóan) azt pedig mindenki eldöntheti, hogy mikor kívánja feltölteni az általa elvárt eü szolgáltatásnak megfelelően a TB számláját, fiatal korától folyamatosan, vagy csak akkor, ha beteg lesz. Esetleg lenne aki hazárdírozik, és nem gondol a jövőjére, de ez legyen az Ő dolga. Ez utóbbinak vannak veszélyei a biztosítottra nézve, de szabad országban élünk vagy nem?
    A lényeg, hogy szerintem az is demagógia, hogy fizessenek a gazdagok mindent... Olyan komcsis. És eléggé arra ösztönzi a tehetősebbeket, hogy próbálják elkerülni az adózást. Sikerül is nekik többnyire.
    Ne felejtsük el, hogy Magyarországon az átlagbér feletti munkavállalóknak kifizetett 100 Ft nettó bér után az állam minimum 200 Ft-ot vág zsebre adók, járulékok és ÁFA formájában. Hol tisztességes ez? Aki ma elfogadható jövedelemmel rendelkezik, az vélhetően sokat tanult, és sokat is dolgozik ezért. Néhány kivételtől eltekintve...

    VálaszTörlés
  13. Velorex, nem az adórendszerről van szó, hanem a kötelező betegbiztosításról. Az adórendszer, az megint más tészta. Mindenképpen mindenkinek egy jelentős terhet jelent egy jól működő eü rendszer. Azonban, ha a magasabb jövedelmek sokkal többet fizetnének, mint jelenleg, a rendszer financírozása már reálisabb lenne. Emellett, lehetne sok felesleges költséget is megspórolni. Ha pl az orvos nem lenne ösztönözve a gyógyszeripar által, hogy felesleges sőt sok esetben káros gyógyszereket írjon fel... ehhez elég lenne megszüntetni a lehetőséget, hogy a gyógyszeripar összejátszon az orvossal bármilyen formában. A betegségek megelőzése is rengeteg pénzt spórolna meg az eü rendszerben és sok lehetőség van a megelőzésre. Egy ilyen rendszerben még mindig lenne hely a magánklinikának is, hiszen a gazdag ember külön köthet magánbiztosítást a kötelezőn túl, ami öt csillagos ellátásra jogosítaná. Azt kell mindenképpen elkerülni egy igazságosságra törekvő társadalomban, hogy a közkorházi ellátás kevésbé hatékony legyen gyógyítás szempontból, mint a magánkorházi ellátás.

    mm

    VálaszTörlés
  14. Velorex ezzel felvetéssel, amir írsz, az a probléma, hogy innentől fogva megszünne a szociális elven alapuló egészségügyi ellátás.

    A TB egy kicsit olyan, mint az autóknál a kötelezőbiztosítás, vagy a casco. Lehet, hogy sosem kell lehívnod pénz belőle, de ha totálkárra töröd a kocsit, akkor többet kapsz, mint amit befizettél. Mások fizetik a károd.

    Ez lenne a lényege az eü-nek is, csak a legalapvetőbb probléma, hogy nagyon lecsökkent a járulékfizetők száma. Ezt már én sem nevezném szociális, vagy ha jobban tetszik szolidáris rendszernek, hogy 1,5-2 millió ember tart el másik 8 milliót.

    Hogy miért csökkent le, ez megint egy külön téma, de legalapvetőbb probléma a munkanélküliség.

    A másik nagy probléma, hogy a TB alapot minden kormány egy porcelán malacperselynek tekintett, és odavágott neki kalapáccsal, és belenyúlt ha a központi költségvetésnek szüksége volt a pénzre.

    Volt egy borzasztó pazarló és rosszul működő eü rendszerünk, most viszont van egy financiálisan szakadék szélén álló és még pocsékabb rendszer.

    Molnár és Horváth többet ártott az eü-nek, mint az előtte lévők 10 évben összesen.
    A Fidesz tovább fogja rontani a helyzetet, mert nem juttat többletpénzt a rendszerbe, így az fenntarthatatlan. Sajnos nem az igényekhez igazítják a szolgáltatást, hanem a meglévő pénzhez.

    Velorex

    még valami. Tudom, hogy sokan az orvosi pályára másként tekintenek, mint mondjuk egy mérnökre, de hidd el, az általad leírt "beilleszkedési" problémák nem csak az eü-ben vannak jelen. Ha valaki szívből akar orvos lenni, akkor áttör ezeken az akadályokon, mint ahogy teszik ezt más pályákon sokan.

    Neked nagyobb rálátásod van erre a munkád miatt, de én azt tapasztaltam, hogy az orvoscsemeték bizony a felső tehetősebb rétegek közül kerül ki, nagyon sok esetben a szülő is orvos, így biztosítani tudja a pályakezdést. Ez egy szerencsés állapotnak mondható. Akinek nincs ilyen háttere, annak valóban sokszor annyi verejtékbe fog kerülni jó orvossá válni.

    Nagyon összetett téma ez, de nagyjából ez a (közel)jövő:

    http://www.mr1-kossuth.hu/hirek/itthon/egymillio-embert-erint-a-korhazak-teruleti-osszefogasa-.html

    Kraft

    VálaszTörlés
  15. Erről van szó, Kraft: akarunk-e egy szolidaritás alapon működő társadalmat, vagy egy olyant, amiben a jövedelem határozza meg az élet értékét. Sztem a legtöbb ember egy szolidaritás alapon működő társadalommal jár jobban.

    Ha viszont "egykulcsos" rendszert választunk, a svájci eü rendszer talán a legjobb: a betegbiztosítás kötelező, de mindenki kb ugyan annyit fizet, bármi is legyen a jövedelme. Az átlagbérhez képest ez kb 10% jelent, ami nem kevés, de a vezérigazgatónak ez csak mondjuk 1% vagy még annyi sem. Az alacsonyabb jövedelmek kapnak állami támogatást, hogy ők is ki tudják fizetni ezt a betegbiztosítást. Ebben a rendszerben az átlagjövedelmek viselik a terhet, tehát ez csak akkor működik, ha nincs nagy munkanélküliség és az átlagjövedelem nem csak statisztika, hanem valóban a túlnyomó többség jövedelmét jelenti.

    mm

    VálaszTörlés
  16. Holnapra :

    http://csillagmag.hu/tudatmag/video-a-karma-eltorlese-december-21/

    :)

    bukovinai.

    VálaszTörlés
  17. Marad a földmoratórium, de azért maradtak aggályok is. Nem csak amiatt, mert így is aki akart, az játszva tudott venni földterületet itthon (elég hozzá egy ingatlan- vagy ügyvédi irodai kapcsolat, ez kazáréknál megvan ugyebár...), hanem azért is mert ilyeneket jeleztek előre:

    "... tagállamoknak kellő rugalmasságot kell biztosítani az eseti beavatkozásokra az elkövetkezendő időszakban"

    http://kuruc.info/r/2/71338/

    TT

    VálaszTörlés
  18. TT, az új állampolgársági törvénnyel már nincs is szükség feloldani a földmoratóriumot, hiszen már csak az nem lehet magyar állampolgár, aki nem akar. Komolyan, százezerek csak Izraelben felvehetik simán a magyar állampolgárságot, vagyis nem is kell már Magyarországon strómant keresni a külföldi vásárlónak, elég ha egy ilyen újdonsült "magyart" fizet, akinek még nem is kell Magyarországra költöznie. Az azraeli tőke számára mindenestre így már totál szabadpréda a magyar termőföld, de a mindenki más számára is. A sors iróniája: a Jobbik is kétkézzel megszavazta ezt az "akciós állampolgársági" törvényt.

    mm

    VálaszTörlés
  19. Az a népszavazás egy nagyon aljas húzás volt, az már szentigaz.
    Mondjuk szerintem aki akart, az eddig is befektethetett (!) nálunk, csak a megfelelő helyre kellett kopogjon.
    Bánná a franc, hogy ideköltöznek páran termőföldet művelni, csak az a baj, hogy nem ez a szándék. A szándék a potenciális területek és élettér kóser felügyelet alá kerülése, gazdasági - és ami még fontosabb - biológiai érdekből.
    Évek óta mondogatom, hogy aki tud vásároljon földet, de nem sok a siker. Én magam sem tudok venni, sajnos... Egy komolyabb területet művelni sem lenne időm (erőm, képességem, stb.)
    Így marad a kis konyhakert, amíg meg nem adóztatják:

    "Az amerikai szenátus elé kerülő új Élelmiszerbiztonsági törvény illegálissá tenné a zöldségeskerteket"

    http://fehersolyom.info/news.php?extend.1055


    (nem tudom mennyi a valóságtartalma a hírnek)

    TT

    VálaszTörlés
  20. Mózes van egy olyan érzésem, hogy anno a szavazáskor Vona nem azért maradt távol, mert "elfelejtette", hogy szavás lesz. Tudta ő jól már akkor is, hogy miről szól a törvény, csak a magyar nép nem.
    Nem értette volna a butuska nép azt a helyzetet, ha a Jobbik nemmel szavaz.

    Bár ennek semmi jelentősége már. A moratóriumról kár is beszélni, 3/4 MO már így is "ilyen olyan" befektetők kezében van.

    Kraft

    VálaszTörlés
  21. Egyetértek, Kraft.

    Mellesleg a moratórium hosszabbítása arra is jó lesz a narancs arisztokráciának, hogy ő is minél több földet szerezzen magának a jelenlegi áron, amit aztán, hasonlóan a vörös-kék arisztokráciákhoz akik ezt megtették az elmult 8 évben, majd a moratórium után 10x drágábban fog eladni vagy jó pénzért bérbeadni külföldi vállalatoknak. Bizony bizony, Magyarországnak ismét van földes arisztokráciája, csak éppen nem kutyabőrös, de még ez is lehet. Persze, ha a következő 3 évben a narancs kormány megteremti az olcsó hitel lehetőséget (és a piacot...) a magyar parasztnak, hogy földet vásároljon, akkor én is tapsolni fogok, de ennek semmi jele sincs a jövő évi költségvetésben.

    mm

    VálaszTörlés
  22. Amúgy sztem az a legvalószínűbb, hogy a következő 3 évben a magyar termőföld java része olyan "magyar" Goldenberg, Mützenberger és hasonszőrű állampolgárok tulajdonába kerül, akik aztán tovább adják 3 év múlva az amerikai, kínai és német mezőgazdasági óriás konzorciumoknak, ha csak addig nem jönnek létre izraeli konzorciumok. Nem is lehet ezeket hibáztatni, hiszen ők nem tartoznak semmivel a magyarnak. Mint mindig, saját "elitje" árulja el a magyar embert, ez a sorsunk már évszázadok óta.

    mm

    VálaszTörlés
  23. Ma éjjel a narancs parlament kivégezte a szólásszabadságot egy olyam médiatörvénnyel, amely még azt is megtiltja, hogy a médiák tiltakozzanak ellene. Egyedül a Kossuth Rádió reggeli hírműsora némult el egy percre, a szájkosártörvény elleni tiltakozásképpen. Természetesen nyomban le is lett váltva a műsorvezető.

    Közben, a Jobbik hírportálja -Barikád.hu- egyáltalán nem is beszél a témáról: miért van olyan érzésem, hogy ismét át lettünk verve valahol...

    mm

    VálaszTörlés
  24. Érdekes volt az is, hogy éjjel 2-kor került sor erre a fontos szavazásra. Talán nem véletlen ez sem.
    Ha így folytatják narancsék, gondolom újra kinyitják a pincebörtönök befalazott ajtajait is?
    :(

    Bármit is tesznek nem számít. Ezt az egyre növekvő tudatosságot már nem lehet megállítani szerintem.

    TT

    VálaszTörlés